'Aan deze zomerstremming is een jaar van voorbereiding vooraf gegaan'

'Aan deze zomerstremming is een jaar van voorbereiding vooraf gegaan'

GH+O Communicatie

Waar de zomervakantie voor velen van ons hét moment is om even heerlijk te genieten en te ontspannen, is het flink zweten geblazen voor de vakmensen van Combinatie Herepoort. Vanwege de werkzaamheden aan de bouwkuip voor de verdiepte ligging, is de zuidelijke ringweg richting Hoogezand van het Julianaplein tot de afrit Europaweg voor zes weken afgesloten. “Om dat veilig voor elkaar te krijgen, leiden we het verkeer zes weken lang om.” Niet door zomaar wat bordjes te plaatsen, benadrukken verkeersdeskundigen Joris Hoogenboom en Tim van Winsum. “Aan deze zomerstremming is een jaar van voorbereiding vooraf gegaan.”

SimCity, het computerspel waarmee je je eigen stad kunt bouwen, was jaren geleden erg populair. Start bij Joris en Tim de laptop op en het computermodel waarmee zij de drukte op de wegen rondom Groningen berekenen, lijkt er sprekend op. “Met dit computermodel kunnen we een heel goede voorspelling doen van hoe het verkeer zich gaat gedragen wanneer we een omleiding invoeren”, legt Joris uit. “Een jaar geleden zijn we gestart met de voorbereiding van de zomerstremming, die nodig is om de bouwkuip van de verdiepte ligging tussen de Hereweg en het Europaplein te bouwen. Daar komt nog heel wat bij kijken.”

Minder verkeer op de weg
Zo’n groot project in de zomervakantie uitvoeren, het klinkt wellicht wat ongewoon. Toch is er bewust voor de zomerperiode gekozen, legt Tim uit. “We weten uit eerdere metingen dat er in de zomervakantie zo’n twintig tot dertig procent minder verkeer op de weg is. Vandaar dat deze zes weken een uitgelezen kans is om zo’n groot project aan te pakken.” Verkeer in de richting van het Julianaplein naar het Europaplein kan tijdens de werkzaamheden namelijk geen gebruik maken van de zuidelijke ringweg tussen beide pleinen. “Er worden flinke damwandplanken de grond in getrild”, weet Tim. “De bouwplaats zit zo dicht tegen de rijbaan aan, dat het niet verantwoord is om hier verkeer langs te laten rijden. Vandaar dat we met omleidingen zorgen voor een veilige route.”

'Wij proberen er alles aan te doen de doorstroming te bevorderen, maar op drukke momenten ontkom je soms niet aan enige hinder.'

Verkeershinder beperken
Hoe zorg je dat verkeer veilig en het liefst met zo weinig mogelijk tijdverlies van A naar B komt? Dat is de uitdaging waar Tim en Joris zich de afgelopen tijd over hebben gebogen. “Daarvoor hebben we het computermodel”, wijst Joris. “Hier kunnen we heel nauwkeurig berekeningen maken van het gedrag van automobilisten. De computer geeft aan waar knelpunten ontstaan en laat ons zien welke sluiproutes automobilisten nemen. Zo kunnen we heel precies borden plaatsen en mensen de weg wijzen om files en verkeershinder te beperken. Wij proberen er alles aan te doen de doorstroming te bevorderen, maar op drukke momenten ontkom je soms niet aan enige hinder.”

Tijd voor een helicopterview 
De grote vraag is: komt de computerberekening overeen met de werkelijkheid? Daarvoor stapten beide heren onlangs in een vliegtuigje om vanuit de lucht de verkeersstromen te bestuderen. “Soms heb je een helicopterview nodig”, knipoogt Tim. “Op de eerste zaterdag en maandag van de zomervakantie zijn we samen de lucht in gegaan om te kijken of er problemen ontstaan op de weg, die we kunnen oplossen. Van bovenaf kun je prachtig zien hoe mensen reageren, waar ze twijfelen en waar knelpunten ontstaan. Op basis van die informatie hebben we vanuit het vliegtuigje nog enkele wijzigingen doorgegeven. Bijvoorbeeld om bepaalde verkeerslichten wat langer op groen te laten staan, zodat er een betere doorstroming komt.”

Nauwlettend in de gaten
Met camera’s, meetpunten in de weg en door zelf de weg op te gaan, houden Tim en Joris het verkeer nauwlettend in de gaten. “Uit onze metingen blijkt dat er minder mensen door de stad rijden dan we van tevoren hadden verwacht”, knikt Joris tevreden. “Mensen hebben onze waarschuwingen om knooppunt Groningen zo veel mogelijk te vermijden en de aangegeven omleidingsroute te volgen ter harte genomen. En wat ook mooi is om te zien, is het succes van het extra verkeerslicht op het Emmaviaduct om de bussen vrije doorgang te geven naar het station. We hebben een tijdelijke busstrook gecreëerd en een verkeerslicht gemaakt, zodat openbaar vervoer en hulpdiensten kunnen passeren en goed het station of het ziekenhuis kunnen bereiken.”

Met een gerust hart op vakantie
Tot nog toe verloopt de zomerstremming volgens verwachting. “Deze stremming is door een groot team zeer goed voorbereid", knikt Tim. "Dat zorgt er voor dat wij straks zelf ook met een gerust hart op vakantie kunnen gaan", lacht hij. Tot slot heeft hij nog een dringend advies aan automobilisten die in de vakantieperiode naar Groningen moeten. "Houd je aan de omleidingsroutes. Dat zorgt voor minder overlast voor omwonenden en waarschijnlijk ben je sneller op je plaats van bestemming dan via een zelfbedachte sluiproute."

Ga voor meer informatie over de omleidingsroute naar groningenbereikbaar.nl/stremming-n7

Reacties (0)

Nog geen reacties

Reageren